LA CATIFA BLANCA
Sí que tenien pressió
fiscal, tal com s’entenia en aquelles èpoques. Una part de les collites per al
senyor feudal: a més d’altres contribucions, per la Nativitat del Senyor – o
una altra festa – eren del tot habituals un cànon de diversos caps de bestiar o
aviram.
El fet de ser amos de
la seva terra, els feia més independents, més lliures que les altres persones
del poble. Els mateixos senyors els respectaven d’una manera particular.
Tot i que a Catalunya
teníem les nostres pròpies lleis i costums molt ben determinats, per a uns
mateixos problemes hi havia de vegades solucions ben diferents.
Un problema molt comú
eren els dots que s’havien de donar als fills que es casaven. No sols a les
filles, sinó també als fills.
Això és el que es pot
deduir dels fets comprovats, en la masia que molt antigament es digué can
Bossanya, després cal Riba, ara és ca l’Abel. Encara avui, qualsevol pot
comprovar que totes les terres del seu voltant, tret de les poques que encara
són de la propietat, les posseeixen famílies que o bé es diuen Riba de cognom,
o bé són d’altres famílies en les quals si es rasca una mica, s’hi troba en
temps antic alguna jove que era filla de la masia de cal Riba.
No era l’única família
important que es valia del sistema de donar terres per dot. Altres donaven en
cada dot centenars de lliures catalanes, a més de la roba i parament, segons la
categoria de cada casa, sovint empenyorant-se i tot.
La masia de cal Riba
era tant important com ho demostra un fet molt significatiu, que m’explicà un
avi del poble, descendent de dita casa, al qual l’hi havia explicat la seva
àvia.
“Una vegada que l’amo
de la casa estava molt malalt, demanà que li fossin administrats els Sants
Sagraments. En senyal de respecte al seu Déu i Senyor que el venia a visitar a
casa seva, manà estendre una catifa o llençol (la transmissió oral no
precisava), des del portal de l’església fins a la porta de casa seva. Més d’un
quilòmetre de catifa.
El més probable és que
es tractés de llençols de bri (fet de tires de bri d’uns 50 cm d’ample), teixits per
les noies de la casa, i destinats al dot de les donzelles per casar”.
Els costums han
canviat molt. Les cases grans van i vénen. Només la terra queda. La terra és
duradora i de nosaltres depèn que sigui en òptimes condicions com la passem a
les noves generacions. *
Relat extret del llibre “Tous Memòria Viva” d’Elisa
Vidal Mas.
* Font: les converses amb l’avi Joan de ca la Noia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada